Oct 7, 2018

Berikan Cukup Waktu_11


Jeslina tolak pintu kereta sebaik enjin kereta dimatikan. Beg galas di tempat duduk penumpang dicapai sebelum pergerakannya terhenti bila telinga menangkap bunyi telefonnya dari dalam beg. Tangan cepat-cepat tarik zip poket beg sandang bersama kerutan. Sebaris nombor tak bernama tertera di skrin.

“Siapa yang telefon malam-malam ni?” omelnya sendiri. Tiada hati menyambungkan talian memandangkan hari makin lewat. Sudah pun jam 1 pagi. Sudahnya dibiarkan bunyi tadi mati sendiri. Terus dia melangkah keluar sebelum masuk ke dalam rumah. Seperti biasa, langkah terus dibawa ke ruang dapur untuk meneguk air segelas sebelum naik ke bilik.

“Tunggu kejap.”

Langkah Jeslina terhenti di ambang pintu dapur bila susuk tubuh ayahnya muncul di atas tangga. Keningnya berkerut namun langkah dibawa juga ke ruang tamu menuruti langkah susuk berkain pelekat bersama baju-t warna putih. Pakaian rasmi ayah jika di rumah.

Saif berdeham beberapa kali sebelum membetulkan duduk agar lebih selesa. Jarang-jarang mereka dapat duduk berdua begitu memandangkan masing-masing sibuk dengan urusan sendiri.

“Ada apa ayah?” Jeslina buka mulut dulu bersama debar yang tak semena-mena datang menyapa. Satu persatu persoalan mula berlegar-legar dalam kepalanya dan mengharap salah satu yang bakal terluah adalah tentang ibu serta adik-adiknya yang bakal kembali ke tanah air dalam masa dua minggu lagi.

“Ayah ada jumpa kawan Jess nama Hadi tu tengah hari tadi.”

“Hadi?” Jeslina berkerut. Telahannya meleset. Tak sangka sebaris nama itu yang manyapa pendengaran.

“Ayah ada bagi kad Jess siang tadi.” Tambah Saif lagi cuba membaca riak wajah si anak. “Jess tahukan yang ayah tak pernah halang Jess nak berkawan dengan sesiapa pun selama ni? Termasuklah Hadi.” Ada nafas berat yang terlepas di bibirnya bila teringat kembali hasrat hati lelaki yang lebih muda setahun daripada Fakri siang tadi.

“Saya tahu apa yang saya akan cakap ni, mungkin uncle tak setuju dan tak suka. Tapi, demi Allah saya nak kenal dengan anak uncle lebih dekat lagi. Saya tahu semua ni tiba-tiba. Jeslina sendiri tak suka saya cuba kenal dengan dia. Sebab tu saya buat keputusan nak jumpa uncle sendiri sebab uncle yang lebih berhak atas Jeslina. Apa pun keputusan uncle, saya terima. Kalau uncle izinkan, insya-Allah saya nak lebih serius dengan dia. Saya sedia terima dia seadanya. Tapi itu pun, kalau Jeslina boleh terima saya dalam hidup dia.”

“Fakri kata, budak Hadi tu baik.” Sambungnya kemudian.

Jeslina lepas senyum tepi. Sah Fakri puji Hadi melambung pada ayahnya.

“Ayah, Fakri baru sekali cakap dengan dia. Macam mana dia boleh cakap Hadi tu baik?”

“Tapi ayah tak rasa Hadi ada niat tak baik.”

“Kalau pun dia takde niat tak baik, Jess tak rasa nak berkawan dengan dia.” tolak Jeslina selamba.

Saif sekali lepas nafas berat.

“Ayah tak pernah paksa Jess kawan dengan siapa pun selama ni. Terpulang pada Jess. Ayah dah bagi izin pada Hadi nak kawan dengan Jess sebab selama ni tak pernah ada sorang pun lelaki yang sanggup datang jumpa ayah semata-mata nak kenal Jess. Pada ayah, cara Hadi tu betul sebab dia berani mintak izin. Lagi pun, ayah rasa tak salah kalau Jess berkawan dengan dia.”

Jeslina berkerut. Terasa janggal di pendengaran apa yang terluah di bibir ayahnya. Setahunya, ayah bukan senang-senang nak percaya pada orang yang tak kenal.

“Ayah percaya pada lelaki tu?” Duganya.

Saif menggeleng tenang.

“Ayah percayakan Fakri.”

Sekali lagi Jeslina lepas senyum tepi.

“Maknanya, takde sebab Jess kena kawan dengan lelaki tu. Kalau ayah sendiri tak percaya pada dia, macam mana ayah boleh izinkan dia berkawan dengan Jess?” balasnya berani.

Saif terdiam. Dipandang raut wajah yang persis mantan isterinya itu bersama senyum tak berperisa yang terpamer.

“Ayah, Jess penat. Nak naik tidur. Ada hal lain yang ayah nak cakap lagi?” sambung Jeslina kemudian. Terus menutup perihal Hadi yang baginya langsung tak penting.

Saif kekal diam. Jeslina terus bingkas bila yakin ayahnya takkan menjawab pertanyaannya. Langkah terus dibuka meninggalkan ruang tamu yang terasa dingin itu.

Rengus dilepaskan sebaik tubuh dihempaskan ke tengah katil. Telefon dikeluarkan. Laju jemarinya cari panggilan yang tak berjawab tadi. Tak tunggu lama, jarinya laju menekan aksara yang terpapar.

Saya tahu awak Hadi Zafri. Walaupun awak dapat nombor ni dari ayah saya, tak bermakna awak boleh sesuka hati nak call saya tak kira masa. Awak tak nampak jam sekarang pukul berapa? Tak tahu ke orang sibuk nak tidur? Tolong jangan call saya lagi! Saya tak nak kenal dengan awak. Faham?

Jeslina lepas rengus sebaik menekan perkataan send pada skrin. Puas hatinya dapat bagi amaran pada lelaki yang mengaku nampak insiden bulan lalu.

No comments: