Aug 25, 2017

Mungkin untuk sekali lagi_part 11


Zawiya berkerut sebaik berdiri di depan keretanya. Kepala menoleh ke kiri dan ke kanan beberapa kali. Kawasan parkir yang agak sunyi itu mengundang sedikit rasa risau memandangkan dah banyak kes kecurian dan ragut yang berlaku. Mujur pengawal keselamatan yang bertugas hari itu Pak Man Sado. Kurang sedikit kerisauan yang ada. Dipandang lagi objek yang tertampal di cermin keretanya. Sekuntum ros merah bersama sekeping kad.

Miss you!

Mulutnya mencebik baca aksara yang tertulis sebelum terus masuk ke dalam kereta. Laju dia keluarkan telefon dari beg tangan dan serentak itu ada panggilan masuk. Rengus halus terlepas sebelum panggilan disambungkan.

“Hm. Apa mimpi malam tadi?” tebaknya terus sebaik salam dijawab.

“Abang mimpi Wiya.”

Zawiya cebik.

“Abang jangan main-main boleh tak? Sejak bila pandai main bunga-bunga ni? Dulu masa kita kahwin, sekalipun abang tak pernah beli bunga. Sejak bila pandai jadi mat bunga ni?” sindirnya selamba kerana memang itulah hakikatnya. Dia kenal Arif dan dia tahu Arif bukan kaki bunga. Lelaki itu cukup alergi dengan kedai bunga. Dulu dia pernah minta dibelikan bunga.  Tapi sekalipun Arif tak tunaikan. Katanya, dia malu nak masuk kedai bunga. Arif lagi sanggup belikan benda lain asalkan bukan bunga.

“Abang jadi mat bunga untuk Wiya aje.” Balas suara di hujung talian menyebabkan sekali lagi Zawiya lepas cebik.

“Abang, boleh tolong serius sikit tak?”

“Abang seriuslah ni. Abang rindu Wiya. That’s it.”

Zawiya lepas gelak yang jelas dibuat-buat.

“Tak kelakarlah bang.”

“Siapa kata abang buat kelakar?”

Zawiya lepas rengus halus.

“Apa yang abang nak sebenarnya ni? Kan lagi baik abang bagi Su bunga. Bukannya Wiya!” Dia juling mata.

“Suka hati abanglah nak bagi siapa pun bunga tu. Abang pilih nak bagi Wiya.”

Zawiya terus cebik.

Tok! Tok! Tok!

Zawiya tekap tangan ke dada. Terkejut dengan ketukan yang tiba-tiba di cermin tangkap keretanya. Sempat dilemparkan jeling ke arah tetamu yang tak diundang sebelum dia bagi isyarat agar tetamu tersebut masuk ke dalam keretanya.

“Wiya!” Suara Arif masih kedengaran lagi di hujung talian.

“Abang, Wiya ada hal ni. Okeylah bye!” Dia mahu segera putuskan talian tapi telefon kembali terekap di telinga bila suara Arif kembali kedengaran.

“Wiya nak pergi berbuka ni. Abang nak apa lagi?” soalnya dengan mata tak lepas pandang tetamu yang sudah duduk selesa di sebelahnya. Atas bawah dipandang apabila perasan akan sepasang baju yang dipakai.

“Cakap ajelah you nak keluar dating dengan I.” ujar Danial di sisi bersama sengih yang melebar.

“Danial ada dengan Wiya ke?”

Zawiya lepas hela pendek.

“Ya. Wiya dengan dia. Nak pergi berbuka ni. Okeylah. Assalamualaikum.” Talian terus diputuskan bersama jeling dilemparkan ke arah Danial.

“You buat apa dekat sini? You kan masuk ofis lepas raya nanti.” Soalnya tak puas hati dengan kemunculan tiba-tiba lelaki itu.

“Dari tadi I tunggu you tahu tak? Apa yang lambat sangat you keluar? Banyak sangat ke kerja yang papa I bagi?” Danial pulangkan soalan juga.

“Dah nama pun kuli. Dah tentulah I ada kerja. Yang you tu?” Jelingan dihadiahkan lagi.

“Cik Zawiya. I ni pun bakal jadi kuli aje. So, untuk hari ni I terima arahan dari papa I untuk pergi jemputan majlis berbuka puasa dekat hotel depan sana. Dia suruh I ganti dia. Tapi lupa dia nak bagi tahu you tadi.” Jelas Danial sambil membetulkan songkok yang dipakai. Lengkap bersama baju melayu warna merah cili berserta samping songket hitam.

“Habis tu, kenapa tak terus pergi aje? Kenapa singgah ke sini pulak?” soal Zawiya masih tak puas hati.

“Sebab papa suruh ajak you sekali.” Danial sengih lebar lagi. Keningnya terangkat-angkat.

“Eh, kenapa pulak I? I tak prepare apa pun la. I pakai baju ni dari pagi tadi tahu tak?”

Danial pandang atas bawah baju kurung moden yang tersarung di tubuh wanita itu. Mata Zawiya ikut terhala ke arah tubuhnya.

“You bukannya kerja angkat berat-berat sampai berpeluh kan? Baju you tu dah cukup sesuai. Warna pun dah sepadan dengan baju I. Cuma muka you tu, touch up sikit. Nampak pucat.” Komen Danial. Padanya, Zawiya dah cukup sempurna di mata. Tak perlu pun solekan tebal berinci-inci.
Zawiya pegang mukanya sendiri sebelum dipandang ke dalam cermin pandang belakang.

“You dah cukup cantik dekat mata I Wiya.” Puji Danial ikhlas.

Zawiya cepat-cepat hal pandang ke arah lain. Pipi terasa hangat.

“Miss you.”

Zawiya menoleh. Terus dirampas kad kecil pemberian Arif dari tangan Danial.

“Sorry. Tak sengaja baca. Terbukak kan? I baca ajelah.” Danial sengih tanpa rasa bersalah.

Zawiya terus lempar kad bersama sekuntum bunga ros tadi ke tempat duduk belakang.

“Kalau marah pun, janganlah baling bunga yang tak bersalah tu. Penat-penat Arif datang hantar bunga tu tadi.” Giat Danial sengaja. Selama dia menanti di parkir tu tadi, memang dia nampak Arif yang meletakkan bunga tersebut.

Zawiya ketap bibir.

“Apa kata you keluar sekarang? Ada jemputan berbuka puasa kan? Nanti lambat pulak you sampai.” Ujarnya bersama jeling tajam.

Danial geleng.

“I cakap apa tadi? Papa suruh ajak you kan? So, I kena pergi dengan you. No excuse sebab I tak tahu langsung pasal majlis hari ni. Papa cuma cakap majlis berbuka puasa dengan anak-anak yatim. You mesti tahu pasal majlis tu kan?”

Zawiya lepas hela panjang. Memang dia dah takde pilihan.

“Fine! I pergi. Tapi boleh tak you pergi dulu? I ikut belakang.”

Danial geleng lagi.

“Kita pergi sama-sama.” Tegas.

“Takkan you nak pergi naik kereta I ni? You naiklah kereta you. You ada kereta kan?” tingkah Zawiya dengan mata meliar ke sekeliling mencari kereta yang dimaksudkan walaupun sebenarnya dia tak pasti lelaki itu menaiki kereta apa. Dia cuma kenal kereta rasmi Datuk Haziq dan Datin Azra serta anak-anaknya yang lain. Tapi bukan kereta Danial. Dulu Danial lebih senang guna kereta ahli keluarganya yang lain dari punya kereta sendiri.

“You tak payahlah cari kereta I. Tadi I datang dengan Pak Osman. Tapi I dah suruh dia balik berbuka dengan family dia dari dia tunggu I.” jawab Danial selamba.

“Habis tu, you nak pergi naik kereta I ni?”

“Why not?”

“Danny, you VIP tahu tak?”

“So? VIP tak boleh naik kereta Myvi ke?”

“Bukanlah macam tu…”

“Habis tu?”

“You kan wakil Datuk. Nanti kalau orang nampak you keluar dari kereta I ni… Mesti orang ingat you ni…”

“Bukan anak Datuk? Tak layak gantikan tempat Datuk?” celah Danial terus.

 “I tak cakap macam tu…”

“Wiya, you kenal I macam mana kan? I tak pernah berubah Wiya. I lagi suka orang tak tahu siapa I. Semua tu tak penting pun untuk I. Sekadar menumpang nama dan pangkat yang papa I ada, bukan sampai ke mana pun. I tetap manusia biasa macam you.”

Zawiya hempas nafas berat. Malas dia nak bersoal jawab lagi. Stereng terus dipusing keluar dari petak parkir.

Sikap Danial yang memang langsung tak peduli akan status dan kedudukan yang ada, memang mengagumkannya sejak dulu lagi. Satu-satunya sikap Danial yang membuatkan dia cukup menyenangi lelaki itu sejak awal walaupun kadang-kadang tindakannya sukar diramal.


No comments: