Jun 1, 2017

Mungkin untuk sekali lagi_short part 3

PART 3

“Semalam mak call Wiya. Dia cakap abang ada balik kampung minggu lepas. Abang tak cakap pun nak balik kampung kan? Kalau tak, boleh Wiya ikut sekali. Wiya pun dah lama tak jumpa mak.” Ucap Zawiya sebaik menyedut jus oren yang baru dihantar pelayan tadi.
Arif senyum tepi.

“Wiya tu… Cakap aje nak balik kampung. Setiap kali janji nak balik dengan abang, mesti Wiya cancel last minute. Malas abang nak ajak Wiya lagi.” Balas Arif yang menghirup perlahan air kopi pekat kegemarannya.

Zawiya cuma sengih.

“Mak cakap apa dengan Wiya? Mesti mak cakap pasal abang kan?” sambung Arif yang sedia maklum akan keakraban mantan isterinya itu dengan maknya.

Zawiya tergelak pula.

“Abang macam tak tahu mak tu macam mana. Wiya tak tanya tau? Mak yang cerita. Wiya dengar ajelah.”

Arif cebik.

“Sekarang ni Wiya nak gelakkan abanglah kan?” Jeling dilemparkan.

Zawiya terus sambung gelak senang hati.

“Wiya… Kalau bukan sebab mak abang bising-bising takut abang jadi bujang tua, abang tak terdesak dekat mana-mana perempuan pun tahu? Abang lagi sanggup terus jadi bujang macam Wiya. Tak payah nak pening kepala. Biarlah abang bujang sampai ke tua.” tambah Arif membela diri dari terus jadi bahan tawa.

Tawa Zawiya mereda. Bertukar kepada senyum yang terasa kelat. Dia tahu akan hal tersebut. Berkali-kali bekas ibu mentuanya mengadu akan hal yang sama. Dan berkali-kali juga dia dipujuk agar kembali menerima mantan suaminya itu. Tapi apakan daya andai tuan badan sendiri tak pernah sekali pun meluahkan rasa ingin mereka kembali bersatu. Dia sedia terima kembali Arif andai memang itu sudah tertulis oleh-Nya memandangkan rasa cinta yang pernah ada buat lelaki itu tak pernah terhakis walau sedikit pun. Arif cinta pertama dan terakhirnya. Mana mungkin dia mampu melupakan begitu saja.

“Wiya, boleh tak Wiya tolong cakap dengan mak abang tu. Abang dah penatlah, Wiya. Bukan sorang dua perempuan yang abang bawak jumpa dia. Tapi satu pun dia tak berkenan. Balik-balik nak bandingkan dengan Wiya. Lepas tu, sibuk nak suruh abang balik dengan Wiya. Abang dah penatlah Wiya. Lepas ni, abang dah tak peduli. Kalau ada jodoh, ada la… Kalau takde pun, abang dah tak kesah.” Luah Arif akan tujuannya untuk bertemu dengan mantan isterinya hari itu.

Zawiya lepas hela perlahan. Disandarkan tubuh ke kerusi dengan selesa. Wajah bekas suaminya itu dipandang bersama senyum nipis yang terbentuk.

“Mak tu dah tua, bang. Apa yang dia mintak, tak salah. Abang satu-satunya anak lelaki yang dia ada. Adik-adik abang semua dah duduk jauh ikut suami masing-masing. Yang tinggal sekarang ni cuma abang. Abang yang paling dekat dengan dia. Siapa lagi yang dia nak cari kalau bukan abang? Siapa yang dia nak harapkan selain abang? Bapak pun dah makin tak sihat. Bukannya kuat macam dulu. Bapak tu, nampak aje diam. Takde komplen apa-apa pun pasal abang. Tapi Wiya dapat rasa yang dia pun macam mak. Dia harapkan abang. Apalah salahnya kalau abang ikut aje apa yang dia nak?” lembut dia menasihati.

“Ikut apa yang mak nak, Wiya cakap?” Arif senyum senget. “Wiya tahu tak, apa sebenarnya yang mak harap dari abang?”

Zawiya kekal senyum. Dia tak nak jawab sebab dia sendiri dah tahu jawapannya.

“Apa yang mak nak sangat mustahil pada abang.” Sambung Arif bersama hela panjang.

“Maksud abang?”

“Abang tak nak musnahkan kebahagiaan Wiya sekarang ni. Cukuplah apa yang abang dah buat pada Wiya dulu. Kita sama-sama ada salah.  Tapi abang tak nak kita terluka buat kali kedua.”

Senyum Zawiya kian pahit. Jelas yang Arif langsung tak peka dengan apa yang terbuku dalam hatinya selama ini. Dia dah sedia berubah kalau itu yang bolehkan hati Arif. Dulu dia juga terlalu pentingkan diri sendiri. Langsung tak fikir akan kemahuan Arif selaku suami.

“Untuk kita memang takde untuk sekali lagi kan?” balasnya lambat.

Arif angguk.

“Takkan ada Wiya. Abang tak layak untuk Wiya. Wiya berhak dapatkan yang lebih baik dari abang. Abang percaya jodoh Wiya ada. Cuma lambat atau cepat aje. Tapi yang pastinya bukan abang.” Jawabnya tekad.

Zawiya paksa bibir maniskan senyum meskipun terasa makin payah. Cuba dipujuk hati yang mula menangis kecewa. Tak menyangka sudah tak punya ruang lagi di hati Arif untuk dia kembali.

“Abang… Wiya rasa, dalam hal ni Wiya tak boleh nak tolong abang. Abang kena bincang dengan mak baik-baik. Wiya yakin dia boleh faham.” Ucapnya setenang mungkin. “Atau mungkin, Wiya boleh tolong abang carikan calon. Abang nak cuba?” Idea spontan yang datang dalam kepalanya. 
Seketika kemudian dia rasa menyesal. Terasa mahu ditampar mulutnya kerana memandai-mandai.

Arif berkerut. Dipandang wajah bekas isterinya itu dalam-dalam. Seperti tak percaya dengan apa yang didengari. Selama mereka kembali berkawan, tak pernah sekali pun Zawiya mahu membantunya cari teman hidup.

“Serius ke ni?”

“Yes. Tu pun kalau abang naklah. Dan Wiya rasa, dia paling sesuai untuk abang. Mak mesti suka.” Zawiya ceriakan wajahnya walaupun tak seikhlas hati.

Arif hirup kopi pekatnya lagi dengan akal ligat menimbal semula apa yang dicadangkan Zawiya.

“Nak ke tak nak ni? Ni aje yang Wiya boleh tolong. Yang lain-lain tu, sorry. Memang Wiya tak boleh nak tolong abang.” Gesa Zawiya. Namun jauh di sudut hati mengharap benar lelaki itu menolak.

“Okeylah. Abang terima. Tapi untuk kali terakhir. Kalau kali ni pun tak jadi jugak, abang surrender. Biarlah mak nak membebel apa pun, abang dah tak peduli.” Putus Arif sudahnya.

“Okey! Deal! Nanti, Wiya set kan date dengan calon abang tu. Apa-apa hal nanti, Wiya inform abang.” Zawiya senyum lebar.

Arif cuma senyum nipis dengan mata tak lepas renung wajah bekas suri hatinya itu. Entah kenapa hatinya tak senang tengok senyum lebar yang terhias.

“Wiya, kalau boleh abang nak Wiya kenalkan calon Wiya tu sebelum puasa ni. Boleh?” ujarnya tiba-tiba. Penuh makna. Sengaja mahu melihat reaksi wanita itu.

Zawiya yang sedang menyedut jus oren hampir tersedak.

“Tak cepat sangat ke? Kita nak puasa lagi dua minggu aje ni.”

“Okeylah tu. Lagi cepat, lagi bagus. Untung-untung lepas raya nanti boleh terus nikah.” Arif hadiahkan senyum paksa.

“Er… Wiya tak janji. Tapi Wiya cuba.” Zawiya telan liur yang rasa betul-betul pahit.



No comments: