Nov 11, 2016

Dmbaan Bahagia_bab 6_edited version

DB 6
“Tiya..”
Langkah Fathiyah terhenti. Dia menoleh dengan wajah tak berperasaan.
“Minggu ni balik rumah?” Tanya Zainab yang cuba mencorakkan senyum manis buat si bongsunya itu.
“Tak tahu lagi bu. Minggu depan Tiya dah nak exam.” Jawab Fathiyah sambil memandang ke arah keluarga Shah yang beransur pulang sebaik sebutan semula kes mereka selesai tadi.
“Tiya dah lama tak balik rumah.” Kedengaran sedikit kecewa suara Zainab menuturkannya.
Sejak peristiwa sebulan lalu, anak bongsunya itu tidak lagi pulang ke rumah. Lebih banyak menghabiskan masa di kampus. Puas dia memujuk, namun pelbagai alasan yang diberi.
“Tiya sibuk sekarang bu.” Dia masih lagi mencipta alasan. Mengelak untuk pulang ke rumah dan bertemu dengan abang-abangnya. Hatinya tawar dengan apa yang jadi.
“Takpelah.. Nanti senang-senang, Tiya bagi tahu Angah. Nanti dia boleh datang ambik Tiya.” Zinab mengalah. Tak mahu lagi memaksa.
“Iyelah..” Acuh tak acuh dia membalas. Sememangnya rajuknya masih tak terbujuk.
“Buat apa ajak orang tak sudi bu…”
Muncul Amir bersama lelaki yang menjadi punca dia menjejakkan kaki ke sini.
“Tak payahlah nak sindir-sindir orang!” Jeling tajam dihadiahkan sebelum mata tercari-cari sebuah kereta yang menghantarnya ke situ awal pagi tadi.
 “Sudahlah tu.. Jomlah kita balik.” Zainab mencelah kerana tak mahu ada pertengkaran di situ. “Angah dengan ibu hantar Tiya ye?” Sambungnya apabila perasan ketiadaan kereta yang menghantar anaknya ke situ tadi.
“Takpelah bu.. Tiya tunggu kawan Tiya. Tadi dia dah janji nak ambik Tiya.” Balas Fathiyah sambil mengeluarkan telefonnya. Shah yang turut sama ada di situ langsung tak dihiraukan.
“Ikut Tiyalah. Ibu dah nak balik ni. Tiya jaga diri baik-baik.”
Fathiyah terus hulurkan tangan sebelum tubuh ibunya dipeluk erat. Sungguh dia begitu merindui wanita itu. Namun hanya kerana dia masih berjauh hati akan keputusan yang terpaksa dituruti, rasa rindunya hanya mampu dipendam. “Ibu jaga diri baik-baik. Tiya sayang ibu.” Dikucup wajah yang mula keruh itu penuh kasih.
Zainab cuba memaniskan wajah sebelum dia turut menghadiahkan kucupan yang sama.
“Angah?” Amir sudah menghulurkan pipinya. Cuba bergurau.
“Tak payah nak sibuklah!” Dingin Fathiyah menjawab. Tangan lelaki itu juga disambut dingin. Tidak seperti selalu.
“Iyelah… Sebelum ni elok aje cium Angah. Tak suruh pun dia cium..” Amir cuba mengusik.
Fathiyah cebik.
“Sudahlah tu..” Zainab menarik lengan anak keduanya agar beredar. Tak mahu lagi berlamaan di situ.
“Shah, kau pun nak balik kampus kan?” Amir pandang ke wajah sahabatnya yang sejak tadi hanya diam memerhati.
“Haah. Kenapa?”
“Tiya, kalau kawan Tiya tu tak ambik, tumpang aje Shah.” Arah Amir saat mereka beriringan ke tempat kereta.
“Angah nak Tiya kena tangkap basah lagi ke?” Selamba dia menyindir.
“Hesy! Takdenya siang-siang hari orang nak tangkap.” Sahut Zainab sedikit kurang senang. Dia tak nak keadaan makin tegang.
“Entah Tiya ni…” Tambah Amir.
Fathiyah tarik senyum sinis.
“Malang tak berbau. Sampaikan orang yang tak bersalah pun dipaksa mengaku salah.” Sindirnya sakit hati.
“Sudahlah tu! Jom kita balik Amir.” Zainab menyampuk. Mahu menamatkan terus perbualan yang bakal mencetuskan perbalahan.
Amir cuma mampu tahan hati. Shah kekal tenang walaupun sedar akan sindiran tajam yang meniti bibir Fathiyah.
“Tiya jaga diri baik-baik.” Sempat Zainab berpesan sebelum dia masuk ke dalam kereta.
“Insya-Allah bu selagi Tiya tak jumpa dengan orang yang salah.” Kata-katanya tetap berbaur sindiran.
Zainab geleng perlahan.
“Sabar ajelah bro. Budak tengah hot.” ucap Amer penuh makna buat Shah sebelum dia masuk ke ruang pemandu.
Shah lempar senyum tawar.
“Er.. lama lagi ke kawan kau sampai?” Soalnya sebaik kelibat kereta Amir hilang dari pandangan.
Fathiyah tak menjawab. Sebaliknya dia terus beredar. Mahu menanti di tepi pintu pagar.
“Tiya!”
“Lepaslah!” Fathiyah menepis kasar tangan Shah yang cuba menarik lengannya. “Kau nak apa lagi?” Marahnya tak tertahan. Wajah tenang lelaki itu ditenung tajam.
Shah hela nafas. Fathiyah lepas rengus. Wajah dipalingkan.
“Sementara tunggu kawan kau, boleh tak kita cakap sekejap?”
“Kau nak cakap apa lagi?” Dingin.
“Tiya… Aku tak nak kita terus macam ni…” ucap Shah penuh mengharap.
Diam.
“Tiya… Please!
“Kau nak cakap apa lagi?” sergah Fathiyah mula rimas.
“Aku tahu aku dah banyak buat salah dengan kau. Dengan family kau… Aku mintak maaf banyak-banyak, Tiya..” ucap Shah sepenuh hati.
Fathiyah tarik senyum sinis. Tiada hati mahu menambah.
“Kalau boleh, aku nak kita terus berkawan. Kawan macam dulu. Sebelum kita…”
“Kawan macam dulu kau kata? Kau ingat tak macam mana kita kawan dulu?” Laju Fathiyah memintas.
Shah angguk perlahan. Betapa bahagia dan senang hatinya saat bersahabat dengan gadis itu dahulu. Hari-hari yang mendatang penuh ceria.
“Kau tak rasa apa yang aku rasa Shah. Kau tak duduk dekat tempat aku. Orang yang aku sayang tiba-tiba nak batalkan pertunangan atas alasan tak sedia. Alasan tak sedia tahu tak Shah? T-A-K S-E-D-I-A!” Sengaja dia menyebut lambat-lambat dua perkataan yang terakhir. “Lagi seminggu nak bertunang, tiba-tiba datang jumpa aku, dia cakap tak sedia? Kau tak rasa pelik ke Shah? Sebab dia yang beria-ia sangat nak kita orang bertunang, lepas tu dia jugak yang batalkan. Kau rasa, patut ke aku setia dengan orang yang tak tetap pendirian macam tu? Patut ke, aku berbaik-baik dengan dia lagi?” Sambung Fathiyah cukup sinis. Air mata yang mula bertakung cuba ditahan dari tumpah.
“Tiya… Aku tahu kau boleh dapat lelaki yang lagi baik dari aku Tiya. Cuma aku..” Shah mematikan kata apabila Fathiyah menggawangkan tapak tangan di hadapan wajahnya agar dia berhenti.
“Kau sendiri cakap yang aku boleh dapat lelaki yang lagi baik kan?” Fathiyah merenung tajam wajah keruh di hadapannya itu. “Habis tu, buat apa lagi kau nak kita berkawan? Sebab senang kau nak sakitkan hati aku lagi? Tak cukup ke, apa yang kau dah buat sekarang ni Shah.. Maruah aku, maruah family aku macam tak bermakna langsung pada kau kan? Aku kena paksa mengaku benda yang aku tak pernah buat. Kau ingat aku perempuan apa? Perempuan murahan? Macam tu ke Shah?” Lirih dia meluahkan dengan dada yang sedikit berombak. Menahan pelbagai rasa yang bergumpal.
“Tiya… I’m really sorry sayang…” Shah tetap cuba memujuk.
Fathiyah geleng.
“Kalau kau sayang aku, kenapa kau buat aku macam ni? Sampai hati kau Shah…” Tidak mampu lagi menahan, air matanya sudah laju menuruni pipi.
“Tiya… Aku tak mintak semua ni jadi pada kita. Sumpah! I really love you! Tapi keadaan tak mengizinkan kita bersama, Tiya… Aku tak layak untuk kau… Ada lelaki lain yang lagi sesuai, lagi baik, yang boleh cintakan kau lebih dari aku. Cuma aku… Aku tak sanggup kau pergi jauh dari aku selagi kau belum jadi milik orang lain. Kalau boleh… Aku nak pastikan kau jumpa dengan orang yang betul-betul boleh jaga, boleh sayang kau lebih dari aku sayang kau selama ni. Please Tiya…” Sepenuh hati Shah merayu walaupun sebenarnya kata-kata itu memakan dirinya sendiri.
Fathiyah menggeleng lagi. Air mata yang mengalir diseka kasar.
“Aku tak faham Shah. Aku tak faham apa yang kau cakap. Kau sayang aku tapi kau tak boleh bersama dengan aku? Kau suruh aku cari lelaki lain tapi kau still nak berbaik dengan aku.. Apa semua ni?” Dia cukup keliru.
“Kau tak perlu faham Tiya. Cukup kau faham yang aku tak nak kau jauh dari aku selagi kau belum lagi jadi hak milik orang lain.” Dia bertegas.
Fathiyah tarik senyum tepi.
“Aku tak perlu faham? Baik. Selagi aku belum jadi hak milik orang lain, selagi tu kau akan ada dalam hidup aku kan? Takpe… Aku akan pastikan kau jauh dari hidup aku secepat mungkin Shah.” Air mata yang masih bersisa tidak lagi diendahkan. Hati mula menanam tekad.
“Fathiyah…”
Muncul seorang lelaki muda dari dalam sebuah kereta yang berhenti tidak jauh dari mereka.
“Tiya…” Shah cuba menghalang bila Fathiya mula melangkah untuk mendapatkan lelaki yang baru saja tiba.
“Aku boleh jadi kawan kau, macam dulu Shah. Aku akan layan kau macam mana aku layan kau dulu sampai aku jumpa orang betul-betul boleh sayangkan aku. Tapi sekarang ni, kau tolong lepaskan tangan aku. Aku nak balik. Kejap lagi aku ada kelas.” pinta Fathiyah dengan suara tertahan. Tidak lagi sekasar dan sedingin tadi. Itu buat permulaan ikatan ‘persahabatan’ yang akan terjalin semula.
Thanks sebab sudi nak jadi kawan aku macam dulu lagi..” balas Shah walaupun terasa payah. Keputusan yang sudah dibuat kini terasa mula memakan dirinya sendiri. Adakah dia mampu melihat orang yang disayangi bahagia dengan orang lain sedangkan hatinya terus hancur berkecai?
Tanpa menanti lama, Fathiyah terus berlalu membawa hati yang cukup pilu. Keputusan yang dibuat demi memuaskan hati yang terluka. Biar lukanya kian parah agar tidak terubat lagi.
******
“Tadi macam mana? Okey?” Soal Anuar sebaik menyambut tuala yang dihulurkan. Wajah tidak ceria sahabatnya itu dipandang.
“Okey aje.” Ringkas dan tidak bersemangat Shah jawab. Wajah ditalakan ke arah sahabat-sahabatnya yang sedang giat berlatih di tengah padang. Sudah lama dia tidak menyertai mereka walaupun tempoh rehat yang diberi hampir tiba ke penghujung. Buat sementara waktu, dia tekad untuk berhenti dan akan memberi tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran.
“Kau kalau ada apa-apa nak aku tolong, kau bagi tahu aje. Jangan simpan sendiri bro. Insya-Allah, apa yang aku boleh tolong, aku cuba tolong.” Anuar serba salah. Sewajarnya dia menemani sahabatnya itu ke mahkamah pagi tadi. Namun, lelaki itu yang melarangnya.
“Takde apalah. Semua dah nak settle.” Masih dalam nada yang sama namun kali ini ada keluhan berat yang terlepas dari bibir Shah.
“Kalau dah nak settle, yang muka kau macam orang kena paksa nikah kenapa? Kau kena paksa nikah dengan Tiya ke?” Anuar cuba berseloroh. Tak mahu sahabatnya itu berterusan murung begitu.
Shah lepas sengih. Namun hanya seketika bila wajah sendu gadis yang disayangi terbayang di ruang mata.
“Dia dah boleh terima aku.” Ayat itu yang meluncur di bibirnya.
Anuar yang sedang meneguk air terus tersedak. Terbatuk-batuk dia menahan perit apabila air yang diminum keluar dari rongga hidung.
“Kau kalau nak buat lawak, tunggulah aku habis minum.” Marahnya sambil terbatuk-batuk.
Shah sengih lagi sambil menggosok perlahan belakang tubuh Anuar yang masih terbatuk-batuk.
Sorrylah bro. Punch line aku kelakar sangat.” Terlepas tawa kecil di bibirnya.
Hotak kau punch line! Tu mintak penampar namanya.” Anuar geram kerana Shah masih mahu bergurau.
“Alah kau ni.. Nak gurau sikit pun tak boleh. Kata rindu nak jumpa aku tadi..” Shah memujuk.
Anuar menjuihkan bibir. Tuala yang digunakan untuk mengelap peluhnya tadi dibaling ke wajah sahabatnya itu.
“Tak payah nak rindu sangatlah!” Laju dia menyangkal. “Bro, sekarang serius. Tadi kau saja cakap macam tu sebab kau nak usik aku kan?” Soalnya bersama sengihan paksa.
Shah geleng. Senyum paksa juga dilemparkan. Wajah Anuar berkerut.
“Kau dah baik dengan Tiya? Biar betul? Bukan kau dengan dia…”
“Dia dah janji nak jadi kawan aku selagi dia belum jadi hak milik orang lain.” Sambung Shah bersama helaan nafas panjang.
Mata Anuar membulat.
“Kau jangan cakap dengan aku, kau yang mintak dia buat macam tu?” Tebaknya dengan rasa tak percaya.
“Aku yang mintak.” Tenang Shah jawab. Bertambah kerutan di wajah Anuar menyebabkan dua keningnya hampir bertaut.
“Kau ni ada hati ke tak? Kau lagi sanggup sakitkan hati sendiri sebab dia kan?” Dia merengus. Kurang setuju dengan apa yang dilakukan sahabatnya itu.
“Tu aje cara yang terbaik dari dia langsung tak nak cakap, tak nak jumpa dengan aku. At least, kalau Suhana dengan Amir takde, dia selamat dengan aku. Takdelah aku susah-susah macam hari tu.” balas Shah selamba.
“Kau sedar tak apa yang kau buat sekarang ni?” Anuar tetap mahu mempersoalkan keputusan lelaki itu.
Shah diam.
“Kau cuma tambah sakit hati dia bro. Kau ingat, dia setuju nak berbaik semula dengan kau, hati dia pun sama baik la? At the same time kau suruh pulak dia cari orang lain yang boleh jaga dia. Apa yang kau fikir ni Shah? Aku rasa dia makin benci kau ada la..” Anuar cuba mengingatkan.
“Dia nak benci aku, tu hak dia. Aku tak boleh nak buat apa Nuar.” Shah tetap tenang.
“Kau memang nak lepaskan diri kau aje kan? Aku tak tahulah apa yang kau fikir sekarang ni. Dan, aku tak faham apa sebenarnya tujuan kau buat macam tu. Hesy! Aku tak boleh bayangkanlah apa yang akan jadi dengan korang nanti. Korang kena buat-buat baik lepas apa yang dah jadi sebelum ni, bukan satu keputusan yang bijak bro. Sorry to say la. Aku rasa kau dah macam orang bodoh. Semata-mata sebab kau sayang dia, kau tak nak dia jauh dari kau, kau buat macam ni. Apa yang kau dapat? Lepas dia jumpa dengan lelaki yang lagi bagus, lagi bijak dari kau, kau tetap kena jauh dari dia kan? Apa bezanya dengan sekarang ni? Sama aje aku rasa. Hati sakit jugak. Tapi kalau korang buat macam tu… Huh! Hancur lebur hati kau…” Hambur Anuar panjang lebar. Geram dengan tindakan yang akan dilakukan oleh sahabatnya itu.
“Habis tu, kau nak aku buat apa? Kau lagi suka tengok aku dengan dia terus macam ni? Tak bertegur, tak bercakap? Nak tengok muka aku pun dia tak sudi. Macam tu kau rasa lagi bagus ke? Hati aku lagi sakit tahu tak?” Tingkah Shah masih mempertahankan keputusan yang dibuat walaupun sedar yang dia sebenarnya menambah luka di hati gadis yang amat disayanginya itu.
Anuar geleng bersama keluhan berat.
“Ikut suka kaulah Shah.. Aku dah tak tahu nak cakap macam mana. Cuma yang aku tahu, korang akan tambah sakit hati lagi lepas ni.” balasnya sebelum bingkas. Ada nada kecewa dalam nada suaranya.
“Nuar…”
“Ikut suka kaulah kau nak buat apa pun. Aku takde hak nak campur masalah korang berdua. Sendiri buat, sendiri tanggung ye tak? As a friend, aku dah ingatkan apa yang patut. Aku sayang kau Shah.” ucap Anuar sebelum kembali ke tengah padang menyertai rakan-rakan yang lain. Putus asa untuk mengubah pendirian sahabatnya itu.
Shah terdiam. Terkesan apa yang diucapkan oleh sahabatnya itu hingga mengundang air jernih di hujung mata. Sedar akan tindakan yang diambil kini akan menambah kekeruhan yang ada. Dia tahu itu. Cuma, keinginan hatinya tidak mampu ditolak. Dia mahu berbaik semula dengan Fathiyah seperti dulu walaupun mereka tidak ditakdirkan bersama. Itu lebih baik dari dia terus makan hati dengan layanan dingin Fathiyah seumur hidupnya. Sekurang-kurangnya kini dia masih diberi peluang untuk melalui hari-hari ceria seperti dulu dengan tingkah Fathiyah yang sering menghiburkan hati.
******
Beb, kau dah habis kelaskan? Jom keluar. Esok pun kau takde kelas kan?” Emma yang baru selesai mandi, masuk ke dalam bilik yang dikongsi bersama sejak sebulan lalu.
“Malaslah!” jawab Fathiyah ringkas. Rambutnya yang agak kusut dilurut perlahan sebelum diikat satu.
“Alah… Janganlah macam tu. Jomlah. Selalunya pantang aku ajak keluar, laju aje kau. Jomlah beb..” Emma masih memujuk.
Fathiyah tidak membalas. Hanya nafas berat sahaja yang kedengaran.
“Tiya…”
“Kau rasa, betul ke apa yang aku buat ni?” Pintas Fathiyah meluahkan apa yang terbuku di hatinya sejak siang tadi.
“Buat apa? Kau nak berbaik semula dengan ex-boyfriend kau tu?” Emma memulangkan soalan juga sambil mengeringkan rambutnya. Wajah sahabatnya itu dipandang dari pantulan cermin di hadapan.
Fathiyah angguk perlahan. Matanya ralit memandang Emma yang berdiri di depan cermin besar. Walaupun mereka bukan dalam bidang yang sama, sikap Emma yang lebih terbuka dan cukup memahami memang menyenangkannya. Tidak salah dia membuat keputusan untuk tinggal di hostel sebulan yang lalu.
“Tiya… Aku tak tahu nak cakap macam mana Tiya. Sekarang ni, terpulang dekat hati kau. Kalau kau rasa kuat nak layan dia macam mana yang pernah kau layan dia dulu, why not. Lagipun, tak elok kita berdendam lama-lama kan? Kita tak dapat apa pun.” Emma meluahkan pendapatnya.
Fathiyah diam. Memang sejak dia dan Shah tak jadi bertunang, perasaan benci dalam hatinya bukan sedikit. Malah seperti sudah sebati dalam dirinya. Kemudian ditambah pula dengan kejadian sebulan lalu. Itu sudah cukup menambah kelukaan yang sedia ada.
“Sudah la tu Tiya. Siaplah. Tadi aku dah janji dengan Zahril kau nak join sekali.” Emma terus tutup topik emosi yang takkan berkesudahan itu.
“Eh, aku tak kata pun nak ikut. Kau selamba aje janji dengan dia eyh?” Fathiyah sempat melemparkan bantal kecil ke arah Emma yang dah tersengih-sengih.
Hello Cik Kak. Kau lupa siapa yang hantar, siapa yang ambik kau tadi?” Emma mengingatkan. Sahabatnya, Aminuddin Zahril mula menaruh perasaan terhadap teman sebiliknya itu.
“Alah… Sebenarnya kau yang suruh dia hantar aku pagi tadi kan? Kau ingat aku tak tahu. Kau bukannya ada kelas pagi tadi. Saja kau nak kenakan aku dengan dia kan?” Balas Fathiyah sedikit geram. Lelaki yang menjemputnya di mahkamah tadi cukup baik budi pekertinya. Dia sendiri senang berkawan dengan Zahril.
Emma melebarkan sengih.
“Kau ikut ye? Please…”

“Iyelah!” Fathiyah terpaksa mengalah. Jelingan dilemparkan kepada sahabatnya itu sebelum dia bingkas dari katil.

1 comment:

MaY_LiN said...

😱
tamo la..
nak ngan shah