Nov 19, 2013

Dambaan bahagia_bab 7

Assalamualaikum :)

selamat ulangtahun kelahiran kepada yang menyambutnya semalam dan hari ni.
maaf atas segala kekurangan. :')

.............

No tajuk 7

“Janganlah kau berhenti..” Gumam Fathiyah perlahan sambil menundukkan wajah. Mengelak dari Amirudin ternampak akan kelibatnya di situ. Namun jangkaannya meleset apabila kereta Vios warna hitam berhenti betul-betul di hadapannya di perhentian bas itu.

“Tiya!”

Bibir diketap rapat apabila Amirudin menurunkan cermin tingkap untuk memanggilnya. Dalam keadaan yang sedikit sesak dengan pelajar-pelajar lain yang turut sama menanti bas, membuatkan kewujudan Amirudin di situ menjadi tumpuan. Terutamanya pelajar perempuan. Bukan dia tidak perasan kemunculan Amirudin memang sentiasa mampu menarik tumpuan kaum Hawa walau di mana pun lelaki itu berada sejak dahulu lagi.

“Tiya!” Laung Amirudin lagi menyebabkan dia tidak punya pilihan. Sedar yang dia juga mula menjadi tumpuan, punggung terus diangkat. Dengan langkah yang berat dia terus sahaja meloloskan diri dalam kereta lelaki itu. Ada perasaan menyesal mula terbit di hati apabila mengenang kembali perjanjian yang sudah dibuat seminggu yang lalu.

“Kau nak pergi mana?” Tanya Amirudin cukup tenang sebaik kembali memandu. Lagak seperti tiada apa-apa yang berlaku sebelum ini.

“Er.. Nak balik hostel.” Jawab Fathiyah yang cuba menenangkan hatinya sendiri. Dia agak pelik melihat wajah Amirudin yang begitu tenang apabila bertemu dengannya. Sedangkan dia, hatinya kini sedang bergolak hebat untuk berpura-pura baik dengan lelaki itu.

“Kau dah makan?” Lembut Amirudin bertanya yang sesekali menoleh. Bibir sembunyi senyum. Dia tahu Fathiyah masih sukar menerima dirinya walaupun gadis itu sudah berjanji untuk berbaik.

“Belum.” Sepatah Fathiyah menjawab dengan wajah dipalingkan ke luar tingkap.

“Kita makan dulu nak? Lepas tu aku hantar balik hostel eyh?” Cadang Amirudin seraya menoleh sekilas. Mahu melihat reaksi gadis itu.

“Kau dah takda kelas ke lepas ni?” Fathiyah cuba mengikut rentak lelaki itu.

“Ada. Tapi aku malas nak pergilah.” Selamba Amirudin menjawab dengan sengihan.

“Kau ni, macam manalah tak repeat. Asyik nak ponteng kelas aje. Sekarang pun kau dah stop hoki sekejap kan? Pergilah kelas.” Balas Fathiyah lancar. Tanpa sedar dia kini sudah kembali kepada karakternya yang sebenar apabila bersama lelaki itu.

Amirudin pula tersenyum lebar. ‘Welcome back my dear…’ Bisik hatinya. Fathiyah yang suka membebel dengannya sudah kembali. “Ala.. Aku baru sekali nak ponteng. Bukan selalu.” Jawabnya lambat. “Erm… Kau nak makan dekat mana?” Mesra dia melayan gadis itu sebagaimana yang pernah dilakukan sebelum ini.

“Erm.. Mana-mana ajelah. Tapi jangan jauh sangat. Lepas zuhur nanti aku nak pergi fakulti. Ada discussion sikit.” Balas Fathiyah mula selesa walaupun jauh di sudut hatinya, hanya Allah sahaja yang tahu. Dia kini amat keliru dengan perasaannya sendiri.

“Erm.. Lama ke discussion?” Amirudin mengajukan soalan. Ingin tahu akan segala kegiatan gadis itu.

“Tak tahu lagi. Er… Kenapa?” Fathiyah mula tidak senang. Risau andai pertemuan mereka lebih kerap selepas ini.

“Erm.. Nanti balik aku ambik. Tak payah kau susah-susah berebut naik bas.” Amirudin menggariskan senyum. Dengan senang hati dia mahu menjadi pemandu khas gadis itu.

“Eh, takpalah. Susahkan kau aje. Kau pun bukan duduk hostel kan? Tak payahlah kau susah-susah. Nanti member-member aku pun ada. Aku boleh tumpang dengan dia orang nanti.” Fathiyah cuba mencipta alasan. Tidak sanggup dia berlamaan dengan lelaki itu. Risau luka di hatinya bertambah dalam.

“Nur Fathiyah..”

Fathiyah menoleh. Gemersik suara Amirudin mengusik hati membuatkan wajahnya serta-merta terasa hangat. Segera dia palingkan wajahnya ke sisi.

Amirudin senyum. “Nanti habis discussion, call aku. Aku ada aje dekat stadium. Sementara tunggu kau, aku boleh join Nuar training. Aku pun dah lama tak training. Nanti boleh terus dinner sama-sama. Dah lama sangat kita tak dinner sama kan?” Tuturnya cukup menyenangkan.

“Er…” Serba salah Fathiyah ingin memberi persetujuan. Sememangnya ada cebisan rindu jauh di sudut hatinya untuk melalui detik-detik seperti dahulu. Namun cukup tabahkah hatinya untuk mengulangi detik itu semula?

“Diam tandanya setuju..” Amirudin mengusik. Dia tahu Fathiyah masih belum dapat menyesuaikan diri kerana semuanya berlaku terlalu drastik. Masih ada kekok. Dia sendiri cuba menyesuaikan diri akan keadaan baru itu setelah hampir dua tahun mereka bermusuh.

Fathiyah senyum tawar.

“Kira jadilah eyh?” Amirudin memandang sekilas. Senyuman yang cukup manis dilemparkan buat gadis itu.

“Aku takda pilihan kan?” Fathiyah terpaksa mengalah.
………….
“Er… Ni rumah siapa? Tadi kau kata nak dinner?” Fathiyah tidak senang. Ada debar berkunjung dalam hatinya apabila melihat rumah banglo dua tingkat itu.

“Ni la rumah aku. Ummi dah lama teringin nak ajak kau datang sini.” Jawab Amirudin sebaik mematikan enjin kereta.

Selepas pertunangan mereka dibatalkan, keluarganya terus berpindah ke situ memandangkan ayahnya sudah membuka syarikat kontraktor sendiri.

“Alah… Kenapa kau tak cakap awal-awal? Kau tengok aku sekarang pakai apa? Malulah aku nak jumpa ummi dengan abah macam ni…” Rungut Fathiyah apabila perasan akan pakaian yang dipakai kurang sesuai. Dia hanya mengenakan bottom track bersama baju-t.

“Ummi dengan abah tak kisahlah… Kau macam tak biasa. Sebelum ni okey aje kau pakai macam ni.” Balas Amirudin sebelum mereka sama-sama keluar dari kereta.

“Alah… Tu dulu… Sekarang dah lainlah Shah…” Fathiyah tetap resah. Terasa malu untuk bertemu dengan ahli keluarga Amirudin walaupun sebelum ini mereka cukup akrab.

“Dulu, sekarang, sama aje Tiya.. Kau tetap Fathiyah yang aku kenal dulu.” Ucap Amirudin menenangkan. “Jom. Dah lama family aku tunggu. Lepas isyak nanti aku hantar kau balik. Jom…” Sambungnya seraya menghulurkan tangan.

Fathiyah memuncung. Serba salah. Mahu atau tidak, dia sudah pun tiba.

“Kak Tiya!” Muncul Azween di muka pintu. Terus sahaja gadis itu mendapatkan Fathiyah yang masih kaku berdiri di tepi kereta.

“Lamanya Aween tak jumpa akak. Kurusnya akak sekarang ni. Tak makan ke?” Ujar Azween sebaik meleraikan pelukan.

“Takdalah.. Akak macam biasa ajelah Ween. Aween tu yang makin cantik sekarang.” Balas Fathiyah sambil mencuit hujung hidung remaja itu. Terlalu lama dia tidak bertemu dengan gadis itu sejak dia dan Amirudin memutuskan hubungan.

“Jom akak.. Ummi dah lama tunggu akak.” Azween terus menarik tangannya tanpa sempat dia membalas. Dia memandang ke wajah Amirudin namun lelaki itu hanya mampu tersengih.

“Tiya..” Aznah sedia menanti di muka pintu dengan senyuman.

“Ummi..” Tubuhnya terus didakap erat. Tergamam dia seketika.

“Dah lama sangat Ummi nak Tiya datang rumah ummi ni..” Tutur Aznah dengan genangan air mata.  Terharu dengan kedatangan gadis itu sebaik dimaklumkan oleh anak lelakinya tengah hari tadi walaupun pada mulanya ada rasa tidak percaya di hati. Namun selepas Amirudin menerangkan keadaan yang sebenar, dia mengucap syukur tidak terhingga. Peluang yang ada tidak akan dilepaskan demi memulihkan hubungan yang dingin sebelum ini.

Fathiyah mengukir senyum. Ada sebak yang bertandang di hatinya apabila melihat wajah wanita yang cukup disayangi seperti ibunya sendiri itu.

“Tiya!” Muncul pula Aqilah bersama Azrina. Kedua-dua wanita itu pula memeluknya bersilih ganti membuat sebak yang bertandang di hatinya kian membukit. Penerimaan keluarga itu tetap sama seperti dulu.

“Tiya malu dengan semua… Tengok Tiya pakai apa… Shah la ni… Dia tak cakap pun dengan Tiya nak datang sini…” Ucapnya sedikit lirih sebaik meleraikan pelukan Azrina.

“Takpalah. Macam ni pun dah cantik.” Balas Azrina sambil menjeling ke wajah Amirudin yang menjadi pemerhati setia sejak tadi. “Jom.. Ummi masak special untuk dinner malam ni tau.” Katanya lagi saat mereka beriringan.

“Buat susah ummi aje…” Fathiyah memandang ke wajah wanita yang sebaya dengan ibunya itu.

“Takda susahlah. Kalau untuk Tiya, apa-apa pun boleh.” Balas Aznah sambil menyentuh pipinya.

“Terima kasih ummi..” Fathiyah menahan sebak lagi. Terharu dengan keikhlasan wanita itu. “Erm… Abah mana?” Soalnya pula apabila perasan kelibat Ridhuan tidak kelihatan.

“Abah tengah mandi. Dah nak maghrib ni, kalau Tiya nak mandi pun boleh. Lepas tu kita jemaah sama-sama.” Sahut Aqilah pula.

“Ha’ah kak. Akak boleh pakai baju kita orang.” Tambah Azween pula senang.

Fathiyah tersenyum pahit. Kemesraan yang ditunjukkan oleh keluarga itu benar-benar menyentuh hatinya. Sedikit pun tidak kurang seperti mana dahulu.

“Ummi.. Shah naik dululah. Shah pun nak mandi ni.” Celah Amirudin yang mahu segera meloloskan diri. Tidak sanggup dia memandang wajah Fathiyah yang jelas serba tidak kena apabila bertemu dengan ahli keluarganya. Dia tahu gadis itu kian terluka dengan apa yang berlaku kini.

“Pergilah..” Sahut Aznah ringkas.

Amirudin sempat menoleh sekilas ke wajah Fathiyah sebelum dia terus berlalu.

“Jom kak.. Naik dulu.” Mesra Azween menarik tangan Fathiyah agar menurutinya ke bilik.

“Tiya pakai baju akaklah. Nanti akak ambikkan.” Tambah Azrina pula sebelum memanjat tangga.

Fathiyah saat itu pula tidak lagi mampu menolak. Terpaksa menuruti langkah gadis-gadis itu naik ke bilik. Sempat dia melemparkan senyum buat Aznah yang memerhati.

…………….

“Senyap aje..” Amirudin bersuara apabila hampir sepuluh minit mereka bertolak, gadis di sisinya itu hanya mendiamkan diri.

Fathiyah menoleh. Wajah Amirudin dipandang. Ada sesuatu yang terbuku di hatinya ingin diluahkan namun tidak terluah kerana yakin ia akan mengundang air matanya.

“Kenapa pandang aku macam tu?” Ujar Amirudin bersama kerutan di wajahnya.

“Macam mana kau boleh tenang macam ni Shah?” Terpacul soalan itu dari bibir Fathiyah.

Sepanjang bersama keluarga lelaki itu tadi, sedaya upaya dia mengawal hatinya. Tetapi lelaki itu, kelihatan lebih bersahaja dan tenang sentiasa.

Amirudin melemparkan senyum manis sebelum membalas. “Sebab aku senang hati dengan apa yang aku buat sekarang ni.” Dia memandang sekilas ke wajah gadis itu.

“Semudah tu?” Fathiyah kurang berpuas hati dengan jawapan yang diberi.

Amirudin mengangguk yakin. “Kata orang, ikhlas tu tak boleh kita gambarkan dengan kata-kata. Sebab ikhlas dah libatkan soal hati. Allah aje yang tahu hati kita. Cuma apa yang aku boleh cakap, kita boleh tahu orang tu ikhlas ke tak dalam buat sesuatu perkara. Tengok aje cara dia. Orang yang ikhlas ni, akan senang hati dengan apa yang dia buat. Tak macam orang yang tak ikhlas. Mesti dia tak senang hati sebab rasa terpaksa.” Dia meluahkan pendapatnya.

“Erm… Maknanya kau nak kata aku tak cukup ikhlas la kan?” Fathiyah rasa tersindir.

Amirudin senyum lagi. “Aku bukan tuhan Tiya… Aku tak boleh nak tuduh kau ikhlas ke tak.” Jawabnya tenang. Tiada niat mahu menyindir gadis itu.

Fathiyah melepaskan keluhan panjang.

“Tiya… Aku tahu kau rasa terpaksa dengan semua ni. Tapi kau dah janji dengan aku kan?” Lembut dia menuturkannya. Bukan untuk mengungkit. Jauh sekali untuk mencari gaduh. Dia sekadar mahukan kerjasama agar dia mampu mencipta kenangan terindah dalam memori sebelum gadis itu pergi jauh darinya.

Fathiyah mula menahan sebak. Wajahnya dipalingkan ke sisi untuk menyembunyikan air jernih yang mula bertakung di tubir mata. Dia gagal untuk menjadi seikhlas lelaki itu. Bukan dia tidak perasaan akan layanan yang diterimanya. Seluruh ahli keluarga lelaki itu cukup ikhlas menerima kehadirannya.

“Tiya…”

“Susah aku nak terima semua ni Shah… Lepas dekat dua tahun kita tak jumpa, tak bercakap… Tiba-tiba…”

“Fathiyah…”

“Hati aku sakit sangat Shah… Baru sehari aku dengan kau, aku dah rasa macam ni… Aku tak tahu apa yang jadi kalau…” Fathiyah mula mengalirkan air mata. Tidak mampu ditahan lagi.

Keluhan berat meniti bibir Amirudin pula. Tidak tahu apa yang harus diucapkan demi menenangkan hati yang sedang menangis itu. Sudahnya dia berterusan mendiamkan diri. Membiarkan gadis itu memujuk hati sendiri.
Fathiyah menyeka air mata yang membasahi pipi. Terasa malu pula kerana menangis di hadapan lelaki itu. Jelas benar yang dia tidak begitu kuat untuk menghadapi segala-galanya. “Er… Jumaat nanti, boleh kau hantar aku balik rumah ibu? Dah lama aku tak balik rumah…” Ujarnya dengan suara yang sedikit bergetar. Dia memasang tekad baru. Jika Amirudin mampu setabah dan setenang itu, dia juga mahu begitu. Biarlah walaupun hatinya semakin terluka.

Amirudin menoleh. Senyuman tawar dilemparkan. Walaupun sedikit terkejut dengan permintaan gadis itu, dia akan tetap turutkan. Sememangnya ada satu matlamat lain yang mahu dicapai daripada keputusan yang dibuat. Dia ingin merapatkan kembali hubungan ahli keluarga Fathiyah. Dia tahu hubungan gadis itu bersama ahli keluarga yang lain agak renggang gara-gara kes khalwat mereka. “Erm… Kalau aku duduk rumah kau hujung minggu ni boleh? Aku pun dah lama tak lepak dengan kawan-kawan lama kita… Er… Ahad, aku hantar kau balik hostel.” Pintanya sekadar mencuba nasib.

“Kau tahu ibu macam mana kan? Dia takkan pernah tolak kau Shah…” Balas Fathiyah perlahan tanpa menoleh.

Satu lagi hakikat yang tidak mampu ditolak. Kehadiran Amirudin dalam keluarganya begitu diterima baik sejak arwah ayahnya masih ada. Malah, Amirudin begitu akrab dengan arwah ayahnya dahulu.

Amirudin memaniskan senyum. Lega kerana hasratnya tercapai.

“Tiya…”

Fathiyah menoleh.

“Terima kasih.”

Fathiyah mengerutkan wajah. “Buat apa?”

“Sebab kau sudi lagi nak baik dengan aku… Family aku… Er… Aku harap dan sangat berharap aku boleh terus jadi kawan kau walaupun kau dah jumpa dengan…”

Stop it la Shah… Tak payah ingatkan aku pasal hal tu.” Fathiyah memintas. Hatinya sakit apabila memikirkan hal tersebut.

Sorry…”

Fathiyah menggeleng perlahan. “Kalau kau nak kita terus baik, kau tak payah sebut hal tu. Aku tahu apa yang aku buat. Dan aku harap, kau pun pegang janji kau. Kita takkan ada apa-apa lagi urusan lepas aku nikah.” Walaupun terasa payah, namun akan tetap dikotakan. Yakin akan rencana Allah. Mungkin memang sudah ditakdirkan lelaki itu bukan jodohnya.

“Er… Aku nak tanya sikit boleh tak?” Amirudin menoleh sekilas.

“Sejak bila kau pandai nak mintak izin bagai ni.” Sindir Fathiyah bersama jelingan.

Amirudin tersengih payau. “Iyalah… Aku takut kau marah…” Akuinya.

Fathiyah menjuihkan bibir. “Selama ni memang aku marah kau apa.” Selamba dia menjawab.

Amirudin tersengih lebar pula. Terlupa tentang itu. “Erm… Selama kita tak contact, ada tak mana-mana lelaki yang rapat dengan kau?” Sengaja dia ingin tahu. Sekurang-kurangnya dia dapat pastikan lelaki yang akan mendekati gadis itu, lebih layak darinya.

Fathiyah menjeling tajam ke wajah lelaki di sisinya itu. “Kenapa kau nak tahu?”

“Saja.” Amirudin pura-pura tenang.

“Ada. Alan.” Jawab Fathiyah jujur. Salah seorang sahabat mereka sejak kecil lagi.

“Alan? Azlan?” Amirudin sedikit terkejut.

Fathiyah mengangguk bersama senyuman nipis. Sengaja mahu melihat reaksi lelaki itu.

“Er… Kau ada apa-apa ke dengan dia?” Amirudin cuba tahan hati. Tidak menyangka sahabat yang pernah menaruh perasaan terhadap Fathiyah dulu yang menjadi pilihan.

“Kalau ada apa-apa kenapa? Tak boleh ke?” Sengaja Fathiyah menduga.

“Kau boleh tak cari lelaki lain? Alan tu…”

“Dia cukup baik apa… Tak pernah nak sakitkan hati aku.” Balas Fathiyah selamba berbaur sindiran.

Amirudin ketap bibir. Entah kenapa hati lelakinya terusik. Tercabar atau cemburu?

Fathiyah mengulum senyum. Dia perasan riak wajah Amirudin mula bertukar tegang. Padan muka! Sempat lagi hatinya mengejek. Bukan dia tidak tahu akan hubungan Azlan dan Amirudin sejak dahulu sedikit dingin. Semua gara-gara Azlan pernah meluahkan isi hati kepadanya. Dan hingga ke hari ini juga, dia cukup baik dengan lelaki itu.

.......
thanks f0r reading sahabat! 

24 comments:

ayu salina said...

Up lh berselang hari dik sha

arsha wangi said...

Aiyakkk.. tak berapa nk mmpu. Huu

Dewi Mus said...

Dalam benci masih ada cinta tiya wat shah...lepas ni xnak gaduh2 dah..hope keinginan hati shah tercapai....
Thank so much my laling Arsha dah tepati janji my hadiah...nak request lagi boleh..esok awra yer...kekeke...kita kan ketua pompom girl...hihihi

kak na said...

bnyk la request mbak dewi ni
request la tajuk....

Dewi Mus said...

Xnak ler kak na ada orang tu dah reject dewi xnak bagi menang...huu
Ikut ajer ler apa yang orang tu nak..hehe
Tapi orang tu sayang kita jugak ler kak yer...ada n3 hari ni janji dicapati...
kalau ler esok ada awra kita sayang die lagi banyak2...hihihi


arsha wangi said...

Dewi >

Sama2.
Amboi siap nk request Awra. Mmg xdpt ler.. dh nk kne siapkan BMJm ni haaa huuu

MaY_LiN said...

arsha!!!arsha!!!arsha!!!

ada said...

Best...rindu dlm kalbu(hati)

Anonymous said...

cadangan tajuk: Janji yang pasti

semangat nak menang hadiah neh

>>k<<

nur farine said...

wahhh .. bestt akakk .. nak lagiiii

arsha wangi said...

K & ADA

thanks tajuk tu! LISTED!

FARINE

thanks dear!

MAYLIN

awatnye tu? Heeee

MaY_LiN said...

arsha!!!!aiyok...xtau..

arsha wangi said...

Hoh? Kenapakah??

Dewi Mus said...

Arsha...next month nak sign besaq2 punya xnak cenonet yer...nanti dewi bagi pinjam pen ink boleh tulis besaq2 punyer....sunday nak awra boleh ker sha....:)

arsha wangi said...

Haha dah dua org nk offer pen.. hee..

Awra? Tak jnji la dewi. Mood nk mnulis xdak nih haa.. nk smbung edit bmjm dulu ni.. nk kne siapkan cpt. Hukhuk

arsha wangi said...

Haha dah dua org nk offer pen.. hee..

Awra? Tak jnji la dewi. Mood nk mnulis xdak nih haa.. nk smbung edit bmjm dulu ni.. nk kne siapkan cpt. Hukhuk

Dewi Mus said...

Alaa...kata ari tuh awra dah karang resepi baru buat faiq...huuu...
banyak lagi ker kena edit bmjm...jangan lama2 ler blog bersawang lol kita rindu dan sentiasa tunggu n3 baru...

Kak Sue said...

Susahnya nak faham hati Tiya dan Amir ni... sama-sama ada hati... tapi ego ja lebih... Amir kalau sungguh nak Tiya berterus terang ja lah masalah Amir biar Tiya faham..
jangan sampai Alan ambil kesempatan .... hehehe

arsha wangi said...

Dewi

Hihi. InshaaAllah jeans tangga kejayaan. :D

arsha wangi said...

Kak su

Thanks kak su, sbb kak su org prtma bgtau "susahnya nk faham hati tiga and shah ni sbb sye sndri dh mcm org tak betul nk describe hati dorang. Ada rase mnyesal pun ye jgak. Sbb trse berat benar...hukhuk

ayu salina said...

Dik......bmjm bila akan ke pasaran?

arsha wangi said...

Ayu Salina

Akak, tdk InshaaAllah dis ni. Bmjm syetgh edit lagi kak. Ada rezeki InshaaAllah. Thanks kak. :)

Yan Chan said...
This comment has been removed by the author.
Yan Chan said...

Best! Next plez. Hee.
Akak sy ad cdgn tajuk
~Usah nafi hatiku/Usah nafi hatiku lagi.